dissabte, 26 de febrer del 2011

EL VERB

Aquí teneu l'esquema del verb. Vinga animeu a fer les activitats, però a fer-les bé !

                                                         EL VERB

concepte

El verb és la paraula que ens indica una acció.

- Cantar, cant, vaig cantar...
- Beure, beuen ...
- Voler, vull, vols, ...
- Tenir, tenim  ...
- ...

Estic escoltant música.
Tinc una gossa blanca.
Què vols?
M’agrada molt aquesta boixa.

persona i nombre

L’acció del verb la poden fer diferents persones gramaticals:
-  La primera: jo, nosaltres.
-  La segona: tu, vosaltres.
-  La tercera: ell/ella, ells/elles.

Les persones poden aparèixer en singular o plural, segons si realitza l’acció una persona o més:
-    Singular: jo, tu, ell/ella.
-    Plural: nosaltres, vosaltres, ells/elles.

el temps

Les formes verbals ens indiquen quan passa l’acció.

-  Abans (passat): El curs passat estudiava cinquè.
-  Ara (present): Aquest curs estudio sisè.
-  Després (futur): El curs vinent estudiaré  primer de l’ESO.
-  Es pot fer o no (condicional): Voldria menjar xocolata.

el mode

Les formes personals estan agrupades en tres modes:

- Indicatiu: expressa un fet real: Va fer un bot.
- Subjuntiu: expressa un desig o una possibilitat: No vol que hi entri  ningú.
-  Imperatiu: expressa una ordre: Fes un pastís.

l’aspecte

Hi ha formes verbals que tenen la mateixa persona gramatical, el mateix nombre, el mateix temps i el mateix mode i encara expressen sentits diferents:

- L’aspecte verbal imperfectiu

Algunes formes expressen una acció inacabada, que està en procés, és a dir, no indiquen el moment en què comença ni en què acaba  l’acció: jugava
(= encara no havia acabat de jugar).

formes no personals

 No tenen ni persona ni nombre.

-  Infinitiu: pintar, témer, dormir, seure,...
-  Gerundi: contemplant, tement, rebent,.. 
- Participi: preparat-s/da-des, temut-s/da-des, rebut-s/ /da-des, dormit-s/da-des, ...


- L’aspecte verbal perfectiu

 En canvi, d’altres formes ens presenten una acció ja acabada: havia jugat
(= l’acció de jugar ja estava acabada).
les conjugacions

Els verbs poden ser de tres conjugacions, però observa que la segona té dues terminacions diferents.
-    Primera conjugació, l’infinitiu acaba en –ar: cantar, saltar, ...
-    Segona conjugació, l’infinitiu acaba en –re/-er: beure, témer, ...
-    Tercera conjugació, l’infinitiu acaba en –ir: sofrir, cosir, ...


ACTIVITATS

concepte
Encercla els verbs.

casa, estudiar, blau, estalviar, 
mirar, ell, mar, lliure, cantar, 
somriure, llibreta, estret, 
aquí, les, caçar, sentir, viure, 
vida.

Escriu 10 verbs.

persona i nombre.
Indica la persona i el nombre d’aquestes formes verbals.

Canto:
Escriureu:
Ballen:
Pateixes:
Som:
Havia:
Van menjar:
el temps
Indica el temps d’aquestes 
formes verbals.

Estudiava:
Caminaran:
Han entrenat:
Havia llegit:
Pensareu:

Escriu quatre formes verbals
amb temps diferents indicant-les.





el mode
Les formes personals estan agrupades en tres modes, quins?
Escriu una forma personal de cadascun.

-    ………………………………………………

  ....................................

-  ………………………………………………

  ...................................

-    ………………………………………………

  ....................................

l’aspecte

Hi ha formes verbals que tenen la 
mateixa persona gramatical, el 
mateix nombre, el mateix temps i el mateix mode i encara expressen sentits diferents.

Completa i escriu una oració 
utilitzant una forma verbal de cadaun dels dos aspectes .

-  L’aspecte verbal ……………………

Algunes formes expressen una acció inacabada, que està en procés, és a dir, no indiquen el moment en què comença ni en què acaba  l’acció:  jugava
(= encara no havia acabat de jugar).

-    .....................................
........................................

formes no personals

 Completa: No .....................
.......................................
.......................................

Quines són? Posa un exemple de cada.

-    …………………………………………

 ..................................

-    …………………………………………

....................................

-    …………………………………………

....................................

 

-   L’aspecte verbal ……………………

En canvi, d’altres formes ens presenten una acció ja acabada: havia jugat (= l’acció de jugar ja estava acabada).

-    .....................................
........................................
les conjugacions

Els verbs poden ser de tres conjugacions. Posa un exemple de cada una, però de la segona escriu dos, depenent de la terminació.

1a  ………………………………………

2a  ………………………………………

2a  ………………………………………

3a  ………………………………………



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada